Aardappels uit de oven – hutsbak

Aardappelen uit de oven - hutsbak. Door Anne-Mieke Bovelett - Pimp Your Food!Deze gebakken aardappels uit de oven zijn heerlijk als bijgerecht. Bij ons thuis is dit altijd een grote hit, en nog niet zo lang geleden merkte de dochter van een vriendin op dat je dit net zo goed hutsbak kunt noemen, omdat er precies hetzelfde in zit als in hutspot, namelijk aardappel, wortel en ui.

Eerst nog even wat over aardappels

De “anti-koolhydraten militie” wil je doen geloven dat aardappels de vijand zijn. Maar in gebalanceerde hoeveelheden zijn koolhydraten niet slecht. Sterker nog, je hebt koolhydraten nodig voor meerdere belangrijke processen in je lichaam. We zijn allemaal geneigd om teveel koolhydraten te eten, en daarom is het inperken van je koolhydraten inderdaad niet slecht. Het is niet voor niets dat de meeste mensen rap afvallen, als ze koolhydraten inname op een gezonde manier inperken.

Ik eet regelmatig aardappelen (en ja, ook een patatje, en pasta, en rijst) en ben toch gezond afgevallen. In mijn workshop “Lunchbox Ninja – met en zonder koelkast” komt dit onderwerp ook aan bod. En balanceren kun je leren. Dat vind ik zo fijn aan Weight Watchers. Want daar leer precies je hoe je gebalanceerd kunt eten (en op gewicht kunt blijven!) zonder jezelf wat dan ook te ontzeggen. Eten en genieten zonder stress. Niet dat “Ik ben op dieet dus ik mag bijna niks” gedoe. Daar heb ik recent nog een stevig stuk over geschreven.

Wist je trouwens dat het superhandig is om altijd een voorraadje gekookte aardappels in huis te hebben? Doe maar eens een paar plakjes koude aardappel op je boterham of roggebroodje. Als je het combineert met het een en ander (zie de broodjes op de recepten pagina) maakt het dat je lekker lang verzadigd bent. Of wat dacht je van aardappelblokjes door je maaltijdsalade?

ingrediënten

  • 1 kilo kruimige aardappelen, gesneden in kleine blokjes van ca. 1 cm. Nog iets kleiner is nog beter.
  • 1 flinke winterwortel, in hele kleine blokjes gesneden.
  • 4 kleine of 2 grote uien, fijn gesneden
  • 1 eetlepel olie
  • zout naar smaak

Bereiding

  1. 1Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. 2doe wortel, aardappel, olie en zout in de ovenschaal en meng deze goed door elkaar, zodat de olie echt overal aan zit.
  3. 3zet 30 tot 35 minuten in de oven.

Aardappelen en wortelen schillen? Zonde van je tijd!

In plaats van de aardappels en de wortels te schillen, kun je ze ook gewoon even heen goed wassen en afschrobben. Scheelt een hoop tijd en gedoe! De velletjes van de aardappel zijn goed voor je, want je spijsvertering moet er weer net iets harder voor werken.

Doe jij ook Weight Watchers?

Als je een beetje door de site gestruind hebt, weet je inmiddels dat ik geen fan ben van de portie-politie. Liever gebruik ik de omgekeerde rekenmethode. Maar, Als jij wel van portionneren bent: dit maakt 8 porties. En dan is het:

3 SP

per portie, en 7 SP voor twee porties. Dit heeft met de afronding te maken.

PS Wat je hier nog meer mee kunt doen

Ook koud is dit nog erg lekker! Je zou er bijvoorbeeld wat van tussen een wrap kunnen doen voor de lunch. Of je gebruikt ze voor ei-muffins. Als je Weight Watchers doet, dan is het wel handig om bij dit gerecht de omgekeerde rekenmethode te gebruiken. Dan weet je straks precies hoeveel Smart Points je aan restjes hebt. En dat is fijn als je er andere gerechten mee wilt maken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *