tomaten en tomatenpuree - pimp your food

In de puree door tomatenpuree

Tomaat, dat valt ook bij de Weight Watchers in de categorie groente? Ja toch? Da’s dan toch nul SmartPoints? Mispoes! Vandaag ontdekte ik dat de tomatenpuree die ik regelmatig gebruik, ruim 12 gram suikers per 100 gram bevat (fructose of niet, da’s 2,5 suikerklontjes).

Eigenlijk had ik het kunnen weten. Tomatenpuree is supergeconcentreerde tomaat. En in tomaten zit fructose. In zo’n 70 grams blikje zit bijna een kilo geconcentreerde tomaat. Overigens worden er geen gewone tomaten gebruikt voor de productie van tomatenpuree. Ze gebruiken een soort die minder vocht en meer zetmeel bevat.

SmartPoints misser

Tomatenpuree is een van mijn favoriete ingrediënten voor allerlei vormen van gestoofd vlees. Het bevat relatief veel zuur en daar wordt je vlees heerlijk zacht van. Ik gooi er per 500 gram vlees een blikje van 70 gram in. Maar voor een snelle romige saus (met Philadelphia of zuivelspread) haal ik al snel zo’n blikje van 140 gram uit de kast. En wat dacht je van tomatenpuree over een pizzabodem uitgesmeerd, in plaats van die slappe kant-en-klare tomatenblubber met veel te veel zout en veel te veel oregano?

Als je echt een slanke pizza wilt maken dan maak je bijvoorbeeld een bodem van bloemkool. Vervolgens pak je zo’n groot blikje van 140 g tomatenpuree, die je daar overheen uitsmeert. Lekker verschillende verse groenten overheen, kruiden, en voor de smaak ham of zalmsnippers en een handje geraspte kaas voor de smaak. (Of nog slimmer, bodem besmeren met tomatenpuree én Philadelphia light naturel, hoef je ook geen kaas meer te gebruiken).

Dan denk je natuurlijk dat je super goed bezig bent, toch? Is ook wel zo, maar als je zoals ik meedoet met Weight Watchers™ dan is het wel een beetje een ander verhaal! Want afhankelijk van het merk is een potje tomatenpuree van 140 g wel vijf en soms zelfs zes Smartpoints™.

De boosdoeners: tomatenpuree en koffie verkeerd

Om je een beetje een idee te geven, als ik met Weight Watchers™ gewicht wil verliezen in een gestaag en gezond tempo, dan is het aantal punten dat ik kan eten op een dag 30. Dus als zo’n stom 140 grams blikje tomatenpuree dan al 5 punten (sommige merken 6!)  heeft, en ik er dan ook nog lekker twee plakken 48+ kaas op heb gedaan (die in mijn geval samen goed zijn voor 8 punten), en misschien – omdat ik in de veronderstelling was dat ik daar een super magere pizza aan het maken was en er dus nog wel wat extra bij mocht – zoals 100 gram gerookte zalmsnippers (4 punten), dan is die pizza opeens niet zo heel erg slank meer. Wat op zich ook weer niet zo heel erg is, maar wel als je steeds denkt dat tomatenpuree niet mee telt in de punten.

Maandenlang had ik niets anders meegemaakt dan dat ik elke week tussen de drie ons en een kilo afviel, soms zelfs meer. Simpelweg door altijd weer de punten te tellen en goed op te letten, zonder frustraties of honger. En opeens stond ik stil. En op een gegeven moment was er zelfs weer gewicht bijgekomen. Ik snapte er geen moer van, ik had toch alles gedaan zoals het moest, netjes mijn punten bijgehouden, geen rare dingen gegeten. Ook geen dikmakende dingen gedronken trouwens. Althans, dat dacht ik.

De aap kwam uit mijn eigen mouw

Op een middag zat ik te vertellen bij vrienden over verborgen suikers, en dat fabrikanten bijvoorbeeld fruitrepen maken waarbij ze net doen alsof die heel erg gezond zijn (75% fruit claim bijvoorbeeld), want ze hebben er tenslotte heel veel appel in gedaan. En als je dan even gaat verder kijken, dan zie je op de verpakking dat die appel niet meer als hele appel is toegevoegd, maar dat het gaat om appelstroop, ingedikte appelsap, of zoiets dergelijks. En dat is pure suiker. En terwijl ik daar zo zat te praten ging er bij mij opeens een lampje branden. Tomaten bevatten ook natuurlijke suikers. Tomaten in hun oorspronkelijke vorm, of uit blik in de vorm van gepelde tomaten of tomatenblokjes, tellen bij weightwatchers niet als punten. Mijn vriendin had nog wel zo’n blikje staan, van 70 g, en ik ging met dat ding (en een vergrootglas!) aan de haal om uit te rekenen met de calculator van weightwatchers hoeveel punten dat was. Slik. Naar verhouding erg veel dus.

Foto: Peter Weemeeuw