Kipburger, snelle hap, “dure” grap?

kipburger - dure grap voor je gewicht
Kant-en-klare kipburger op een bruin bolletje was bij mij voorheen vaak favoriet als het ging om even snel een makkelijke gezonde maaltijd in elkaar draaien. Ik maakte er dan twee klaar en deed er een flinke salade bij. Wist ik veel dat ik daarmee qua brandstof op ruim 75%* van de normale hoeveelheid voor de hele dag op mijn bord had liggen? Ik had echt geen flauw benul. En ik werd langzaam maar gestaag steeds zwaarder.

Inmiddels weet ik beter. Er zijn heel erg veel dagen geweest dat ik letterlijk twee keer zoveel energie binnen kreeg dan ik die dag verbruiken kon.

Als ik die kipburgers nu optel bij wat ik destijds ’s middags vaak at (twee bruine bolletjes zonder boter met elk een plak oude kaas en zoetzure augurk), en de gemiddeld zes bekers koffie verkeerd (bij elkaar een liter volle melk) verdeeld over de hele dag daarbij optel, dan is het niet verwonderlijk dat ik, zonder elke dag te snoepen, almaar zwaarder werd. Ik zat op 180%* van mijn dagelijks benodigde brandstof.

Maar nog even over die kant en klare kipburger hè?

Kipfilet is op zich heel mager vlees. Maar de kant en klare  kipburger van AH bevat zoveel “snelle” brandstof (weegt maar 100 gram en bevat slechts 60% kip) dat één zo’n gepaneerd ding een zesde deel van mijn normale daginname bevat. En twee van die dingen ruim één derde! Weet je hoeveel gewone zelfgebakken kipfilet ik zou moeten eten om aan één derde van mijn totale normale daginname te komen? Ruim een halve kilo! En met een halve kilo kipfilet kun je ruim een kilo kip-groente burgers maken. Of, nog handzamer, een kilo meatloaf (gehaktbrood). Als je een goeie keukenmachine hebt kun je zelf gehakt maken van kipfilet. De voorbereidingstijd is niet schokkend. Zo’n meatloaf kun je dan makkelijk bakken in de oven, daarna in plakken snijden, en invriezen. Dan heb je er nog weken plezier van. Heerlijk en vullend bij de een warme maaltijd of koud op brood.

Die “dure” grap

Dat is niet alleen in financieel opzicht zo. Het geldt voor iedereen die bezig is om gezond(er) te eten en misschien zelfs daarmee af te slanken. Ik ben als Weight Watchers fanaat een echte “puntenkrent”. Mijn 200 gram zeer smakelijke meatloaf plakken “kosten” slechts een kwart van wat twee van die kant en klare kipburgers kosten aan SmartPoints™.

Let wel, ik zeg niet dat je nooit een kant-en-klare kipburger moet, kunt, of mag eten. Met dit artikel wil ik je er alleen op wijzen dat het anders kan. Ook voor eenieder die weinig tijd heeft om groot te gaan koken doordeweeks. Als je in het weekend een paar uurtjes spendeert, dan heb je in no time van alles gemaakt wat als basis kan dienen voor de rest van de week (en soms zelfs weken), zodat je snel smakelijke dingen op tafel kunt toveren. Vooral als je ’s avonds moe bent, is dit een uitkomst. Daarmee kom je ook minder in de verleiding om kant en klaar rommel te gaan eten.

*Wil je weten waar deze percentages op gebaseerd zijn? Je leest het op deze pagina in de sectie met veelgestelde vragen (FAQ).

Foto: Adam Wilson

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *