Over Pimp Your Food!

Waar komt die naam vandaan? En wat doet Pimp Your Food! dan? En voor wie is het?

De naam

De uitdrukking “to pimp your food” betekent vrij vertaald: Je eten opleuken. Het doel van Pimp Your Food! is om je te leren hoe je eenvoudig en snel je eten lekkerder kunt maken, zonder dat het meteen verandert in een calorieënbom.

Waarom

Veel mensen in de omgeving van oprichter Anne-Mieke Bovelett begonnen vragen te stellen over hoe het komt dat ze zoveel is afgevallen en dat ze haar energie en vreugde weer heeft terug gekregen. Omdat ze vaak kookt voor grotere groepen, komen veel mensen met haar kookkunst in aanraking. Afgezien van dat de gerechten algemeen in de smaak vallen hoort ze vaak: “Ik ben niet eens moe na het eten! Ik krijg anders altijd een after dinner dip. Hoe kan dat nou?” en “Hè? Was dat bloemkool? Maar dat lust ik normaal helemaal niet!” of “Ik heb qua hoeveelheid maar de helft gegeten van wat ik normaal eet, en ik heb niet eens  de neiging om na een uur te gaan zitten snoepen” of “Hè? Wat een bijzondere combinatie, wat lekker! Daar was ik zelf nou nooit op gekomen”.

Ook uit andere hoeken kwam de vraag of ze haar recepten en tips wilde delen en kooklessen of workshops wilde geven. Haar antwoord daarop is een volmondig “ja!”. Want het is creatief, lekker, leuk en brengt vreugde!

Wat

Bij Pimp Your Food! leer je om te improviseren in de keuken en om in een handomdraai de lekkerste dingen op tafel te zetten waar je veel energie van krijgt zonder binnen een uur weer gillend trek te hebben.  Anne-Mieke deelt tips, tricks en recepten op deze website, blogt over eten en welzijn, en geeft zowel workshops als individuele lessen (ook aan huis), in binnen- en buitenland.

Voor wie?

In de eerste plaats voor een ieder die wil leren om op snelle en eenvoudige wijze gezonde en vooral zeer smakelijke variatie te brengen in zijn of haar dagelijks eten, met zo min mogelijk pakjes, zakjes en kant-en-klaar gerechten. Maar ook voor:

  • als je je voldaan wilt voelen na het eten;
  • als je de droedels krijgt van altijd alleen maar afgepaste recepten te kunnen gebruiken;
  • als je kinderen hebt die geen groente willen eten;
  • als je mee doet met Weight Watchers en wilt leren hoe je die levensstijl net als Anne-Mieke met smakelijke gerechten moeiteloos volhoudt;
  • als je je energieker wilt voelen na het eten, maar niet uren in de keuken wilt staan.

In de tweede plaats biedt Pimp Your Food! in samenwerking met twee doorgewinterde coaches begeleiding aan mensen die last hebben van emotie-eten en eetverslaving. Meer daarover lees je hier.

FAQ

Onderstaand een overzicht van de veelgestelde vragen. Het antwoord verschijnt zodra je op de vraag klikt.

Kun je met Pimp Your Food! afslanken?

Lieve mensen, natuurlijk kun je met een gezond eetpatroon afvallen, kijk maar naar mij.

maar ik ben géén dieetgoeroe, geen diëtist en ook geen gewichtsconsulent. Als je niet alleen lekker wilt leren improviseren in de keuken op een gezonde en verantwoorde manier, maar ook zéker wilt zijn dat je gewicht verliest door te leren begrijpen hoeveel brandstof er nou eigenlijk in je eten zit, raad ik je aan om naar Weight Watchers te gaan. (PS Ik heb geen aandelen in Weight Watchers, en ben ook geen werknemer of officieel vertegenwoordiger van deze organisatie. Ik vind hun methodiek gewoon alleen maar helemaal te gek!).

Feit is dat als je meer energie tot je neemt dan dat je lichaam kan verbruiken op een dag, je lichaam het om zal zetten in vet. Dit gebeurt vanzelf als je gewend bent om veel snelle makkelijke dingen zoals boterhammen met kaas, pasta, fast food, snacks en sausjes te eten en veel gewone frisdrank en/of fruitsappen te drinken. Maar ook als je gezonde dingen eet. Voor gezonde levensmiddelen geldt hetzelfde als voor minder gezonde dingen: als je er teveel van eet, vlieg je uit de bocht met je inname van energie, of beter gezegd: brandstof (ik heb het liever niet over calorieën, hier lees je waarom).

Bij mij kun je veel leren over gebalanceerd eten, en als je alleen nog maar zou eten wat je van mij leert te koken bij de workshops en door de tips en recepten op deze site, dan is de kans groot dat je – wanneer je aan overgewicht lijdt – af zult vallen. Belangrijker is echter dat je met “mijn” manier van eten energieker wordt. Dat weet ik uit ervaring.

Je spreekt veel over Weight Watchers, werk je voor hun?

Ik heb het inderdaad heel vaak over Weight Watchers en SmartPoints™, maar ik werk niet voor ze en ben ook geen officieel vertegenwoordiger. Wel ben ik een razend enthousiaste deelnemer aan hun programma. Een ieder die serieus de strijd aan wil gaan met zijn of haar overgewicht raad ik van harte aan om zich bij hen aan te melden.

Ik vermeld vaak het totaal van de SmartPoints bij recepten op deze site omdat dit als indicatie erg handig is voor andere Weight Watchers deelnemers. Wat ik niet doe is het per ingrediënt voorrekenen. Simpelweg omdat dit exclusieve informatie van Weight Watchers is. Bovendien kunnen alle actieve Weight Watchers deelnemers de ingrediënten zelf narekenen in de smartphone app en binnen hun account op de website van Weight Watchers.

Ik ben een emotie-eter, heb jij tips voor snacks?

Jazeker. Er zijn heel veel liflafjes en hapjes te bedenken die niet meteen onder de noemer “calorieënbom” te scharen zijn.

Als je weet van jezelf dat je een emotie-eter bent, dan besef je waarschijnlijk ook dat anders leren eten en bijvoorbeeld naar een diëtist gaan of wellicht zelfs naar Weight Watchers gaan, de helft is van wat jij nodig hebt om blijvend een voor jou gezond energie niveau en een voor jou gezond gewicht te bereiken. Voor jou geldt dan niet alleen “Pimp Your Food!” maar eigenlijk: “Pimp Your Happiness!”. Weerstand voelen, onverwerkt verdriet, een gevoel van afwijzing, gevoelens van niet goed genoeg zijn, gevoelens van leegte, onzekerheid, boosheid, het zijn allemaal triggers om te gaan eten. Ik spreek uit persoonlijke ervaring. Voor jou is er Pimp Your Food+! Dat is de samenwerking tussen Anne-Mieke en de twee zeer ervaren coaches van Boersma & Ring. Het is daardoor mogelijk om gecombineerde intensives te volgen. Je leert dan niet alleen anders te koken en te eten, je leert ook om met alles om te gaan wat bij jou dat emotie-eten veroorzaakt. Wil je hier meer informatie over? Neem dan gerust even contact op.

Waarom neem je zo vaak Albert Heijn producten als voorbeeld?

Ik neem producten van AH vaak als voorbeeld om de simpele reden dat zij online van bijna alle producten uitgebreide voedingswaarde informatie weergeven. Bij vlagen gebruik ik ook informatie van de Jumbo, ook zij geven online veel informatie. En dat is prettig omdat het vaak nodig is om van een bepaald product de SmartPoints™ te berekenen. Wie net als ik fervent deelnemer is van Weight Watchers zal zich hierin ongetwijfeld herkennen.

Waar baseer je de percentages van totale daginname op?

De percentages die ik noem zijn gebaseerd op het aantal SmartPoints™ van Weight Watchers dat ik zou moeten eten om op gewicht te blijven. In mijn geval is dat 36.

Wil je weten hoe dat bij jou zit? Ik snap het best hoor, als je me na alle verwijzingen op deze site een wandelend reclamebord vind, maar ook hierop is mijn antwoord: “Ga naar Weight Watchers!”. Wat je daar leert kun je de rest van je leven toepassen. Ook als je geen lid meer bent. En dat is wat mij betreft een verschil met alle andere methodieken die gepromoot worden om mee af te vallen. Dit is geen dieet, dit is een levensstijl. Niets is verboden en je krijgt alle handvaten aangereikt om helemaal zelfredzaam te worden en te blijven waar het gaat het balanceren van je voeding.

En als je na een tijd freewheelen merkt dat je weer zwaarder bent geworden, dan weet je a) waar dat aan ligt, en b) je weet dus ook wat je kunt doen om de boel weer in het gareel te krijgen.

Disclaimer

Aan de inhoud van pimpyourfood.nl kunnen op geen enkele wijze rechten worden ontleend. © 2015 – 2016 Alle rechten voorbehouden. Teksten van blogs alsmede beeldmateriaal mogen zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Anne-Mieke Bovelett niet worden overgenomen.