aardappel muffin

Stevige ei-muffins met gebakken aardappelen en uien

Ken je die heerlijke dikke Spaanse omeletten, tjokvol met gebakken aardappelen en uien? Dit is een slanke maar zeer smakelijke variant, in muffin vorm. In de koelkast blijven ze zeker een week goed, en ze zijn heel handig om mee te nemen als lunch. Ook als snack tussendoor is deze muffin heel geschikt. Zowel voor mensen die gewoon graag gezond en gevarieerd willen eten als mensen die bewust bezig zijn met hun gewicht en bijvoorbeeld meedoen met Weight Watchers. Als je het zout weglaat uit dit recept past het ook uitstekend in een natriumarm dieet!

Dit heb je nodig (voor 24 stuks):

  • kilo vastkokende ongeschilde* aardappelen in blokjes van ca. 1 cm. gesneden.
  • 2 eetlepels olie
  • ca. 500 gram fijn gesneden uien
  • 9 eieren (formaat L)
  • 2 rode paprika’s in kleine blokjes gesneden
  • 1 zeer fijn gesneden prei (Heb je de handige video over prei snijden al gezien?)
  • snoeptomaatjes (optioneel)
  • zout**, peper en specerijen naar smaak (zie de verschillende suggesties hieronder)
  • 2 x siliconen muffin bakvorm (12 muffins per bakvorm).
  • 1 flinke koekenpan, hapjespan of wokpan met anti-aanbak laag die goed afgesloten kan worden met een deksel

** NB Ben je gehouden aan een natriumarm dieet? Dit recept is – zeker als je moedig bent met exotische specerijen – ook zonder zout erg lekker!

Zo maak je het

  1. Doe 2 eetlepels olie* in een koekenpan, wokpan of hapjespan (waar je een goed afsluitende deksel voor hebt), zet het vuur hoog en als de olie goed heet is, doe dan de aardappelblokjes erin. Wacht even voordat je gaat omroeren. Door de grote hoeveelheid blokjes ineens, koelt de boel af. Geef het even de kans om weer heet te worden, en ga dan pas roerbakken. Doe na 5 minuten roerbakken de deksel erop en zet de warmtebron tussen half sterk en laag. Roer het gedurende 10 minuten af en toe om.
  2. Kluts 9 eieren en voeg daar naar smaak zout, kruiden en specerijen aan toe (tips voor specerijen staan iets verderop).
  3. Doe de uien bij de aardappels en ga weer roerbakken op hoge hitte. Voeg zout toe naar smaak. Als je ziet dat de blokjes hier en daar een beetje bruin worden, doe je alle gesnipperde ui erbij. En dan weer even een minuut of twee roerbakken. Zet daarna de warmtebron uit
  4. Verwarm de oven intussen voor op 180 graden.
  5. Roer de paprika en de prei door de gebakken aardappels, en verdeel daarna alles in gelijke porties over de 24 muffinvormpjes. Let op, invetten is bij siliconen vormpjes niet nodig! Optioneel kun je nog in elk vormpje een snoeptomaatje bovenop doen (druk ze er dan wel een beetje in). Ziet er leuk uit, en komt ook de smaak ten goede. Giet daarna de geklutste ei in gelijke delen in de vormpjes erbij.
  6. Bak ze vervolgens in 25 minuten af. Ik raad je aan om ze na het bakken z.s.m. uit de siliconen vormen te halen, dan stomen ze door de eigen warmte droog. Als je ze laat zitten kunnen ze wat “zompig” worden.

* Ik heb het geprobeerd met één eetlepel olie, maar dat was echt te weinig om zoveel aardappel in te bakken.

suggesties voor de kruiden en specerijen

Bijvoorbeeld een koffielepel köfte kruiden (Turkse gehaktkruiden, let op, kan zijn dat daar ook al zout in zit!) of Baharat van Jonnie Boer. Maar een koffielepel Hindoestaanse kerrie masala is hier ook erg lekker in. Met wat extra peper. Mijn persoonlijke favoriet is gemalen komijn (1 afgestreken eetlepel) met een theelepel kaneel en een theelepel kurkuma, halve theelepel gemberpoeder en twee tenen geperste knoflook.

Voor wie niet zo dol is op exotische specerijen: alleen zout en peper werkt ook. Met een flinke dot fijngehakte verse peterselie of basilicum erbij.

Doe jij Weight Watchers?

Als je de aangegeven hoeveelheden uit het recept aanhoudt, dan zijn deze muffins

2

SmartPoints
per stuk

Eet je er 2 dan is het 4 SP, eet je er 3, dan is het 7 SP! Dit i.v.m. afronding naar boven en beneden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *